V prieskume sedem z desiatich Slovákov potvrdilo, že pre vysoké ceny
kupuje menej spotrebného tovaru ako vlani. Až 80 % Slovákov zároveň v
súčasnosti nakupuje viac v akciách a zľavách v porovnaní s minulosťou.
Ako ďalej ukázal prieskum, vysoká inflácia vo všeobecnosti zatiaľ
odradila od kúpy vybraného tovaru alebo služby zhruba tretinu opýtaných.
Ak už Slováci pre infláciu rušia nejaké nákupy, tak je to najčastejšie v
prípade dovoleniek a taktiež pri kúpe osobného auta. Obava z ďalšieho
rastu cien na druhej strane urýchlila napríklad kupovanie zariadení na
posilnenie energetickej sebestačnosti.
"Väčšia finančná záťaž, a tým aj výraznejší tlak na domáce rozpočty
núti mnohé domácnosti pri nakupovaní hľadať aj lacnejšie alternatívy.
Ukázalo sa, že až ôsmi z desiatich respondentov sa momentálne viac ako
predtým zameriavajú na nákup výrobkov a tovaru, ktorý v obchodoch či v
e-shopoch ponúkajú v nejakej zľave alebo v akcii. Na druhej strane, je
aj pätina ľudí, ktorí sa pre súčasnú infláciu pri nakupovaní zľavami
neriadia," priblížil výsledky prieskumu analytik trhu Home Credit Jaroslav Ondrušek.
Ďalším zaujímavým zistením prieskumu je to, že obavy z vysokých cien
urýchlili nákup niektorých tovarov a služieb. Najviac sa to prejavilo v
prípade nákupu zariadení na posilnenie energetickej sebestačnosti, či už
to boli solárne panely, tepelné čerpadlá alebo kotly na tuhé palivo. Tu
sa až 50 % opýtaných rozhodlo pre urýchlenú kúpu preto, lebo sa obávali
zvyšujúcich sa cien. Z rovnakého dôvodu si traja z desiatich Slovákov v
predstihu kúpili letnú dovolenku a ďalších 20 % sa urýchlene rozhodlo
pre rekonštrukciu svojej nehnuteľnosti.
Vysoká inflácia vo všeobecnosti zatiaľ odradila od kúpy vybraného tovaru
alebo služby zhruba tretinu opýtaných. Najviac sa to prejavilo v
prípade nákupu letných dovoleniek. Tu bol výrazný rast cien na Slovensku
dôležitým faktorom pre 43 % ľudí, ktorí si zájazd či dovolenkový pobyt
preto nezakúpili. Len o niečo menej Slovákov (39 %) inflácia odradila od
kúpy osobného auta, taktiež rekonštrukcie alebo úpravy svojho bytu či
domu (35 %) alebo nákupu drahšej elektroniky či módnych doplnkov a
oblečenia.
Dáta z prieskumu ukázali, že rast inflácie častejšie skôr neovplyvňoval
rozhodnutie Slovákov zobrať si nejakú pôžičku alebo tovar na úver. V
mnohých prípadoch išlo aj o nevyhnutnosť.